Gëinformeerd. Voorbereid. Samen

Informeer je: de juiste informatie in geval van nood?

15/02/2017

Ophokplicht omwille van vogelgriep, een stroompanne in Brussel, CO-vergiftiging in Waver: de afgelopen weken waren er verschillende incidenten die de aandacht trokken.  In zo’n situatie loopt de berichtgeving op sociale media vaak door elkaar en is het soms moeilijk te achterhalen wat er precies aan de hand is.
 

Weet jij waar je de juiste informatie haalt tijdens een noodsituatie?

Blijf real-time op de hoogte

Verschillende overheden en hulpdiensten zijn actief op sociale media en houden je op de hoogte tijdens een noodsituatie. Ze geven updates, delen aanbevelingen en verspreiden nuttige tips.
 

Op 9 februari tweette de uitbaters Sibelga en Elia in real-time over de impact van de stroompanne in Brussel, en de vermoedelijke eindtijd.
 

 

 


Voor alles wat betreft vogelgriep en veiligheid van het voedsel, is het Voedselagentschap de expert ter zake.

 

 

Ook tijdens de noodsituatie in Waver waren de community managers van Ville de Wavre erg actief op sociale media. Zij gebruikten deze kanalen onder meer om informatie te geven over het opvangcentrum en het noodnummer.
 


Tip: Ken jij de officiële kanalen van hulpdiensten uit jouw omgeving? Zoek ze op Twitter en Facebook en abonneer je.

 

Deel de juiste informatie

We moedigen je aan om belangrijke informatie zoveel mogelijk met je eigen vrienden of volgers te delen. Zoek wel steeds een officieel kanaal om zeker te zijn van de getrouwheid van de informatie.

 

Ben je niet zeker of het kanaal officieel is? Vaak kan de tekst in de bio, eerdere posts of het logo je al op weg helpen. Ook via de website van hulpdiensten of andere instanties kan je meestal een link naar de officiële accounts vinden. Daarnaast verwijzen nieuwssites vaak naar de officiële instanties, of kan je via een gedeelde hashtag kijken wie er actief tweet.

 

Tip: Ben je niet zeker van de auteur van bepaalde informatie? Deel deze dan niet. Geruchten veroorzaken enkel paniek en kunnen het werk van de hulpdiensten verstoren.

 

Bij de stroompanne in Brussel waren er geruchten van een terroristische aanslag. Elia ontkende deze geruchten al snel. Het helpt om deze officiële informatie te delen, om paniek te voorkomen.

 

 

 

Geen sociale media?

Naast sociale media zijn er nog vele andere opties om aan de juiste informatie te geraken. De eenvoudigste is om te luisteren naar de media. Ook op de website van de betrokken gemeente kan je vaak de laatste updates terugvinden.

 

Heb je specifieke vragen of vrees je dat er familie of vrienden betrokken zijn? In noodsituaties, stellen gemeenten vaak een contactnummer beschikbaar, waarop je kan bellen voor meer informatie. Gebruik dit nummer en vermijd onnodige telefoontjes naar noodnummers 112 of 101.
 

Geen gezever. Alleen noodoproepen! 112 voor ambulance & brandweer, 101 voor politie.
 

Tip: Niet actief op sociale media? Luister naar TV of radio en volg de aanbevelingen. Bel zeker niet naar 112 of 101 als je zelf niet in nood bent.

 

 

Rss feed