Verantwoordelijke communicatie

Bij een noodsituatie heb je juiste informatie nodig: je wil weten wat er gaande is, wat je zelf moet doen en wat je kan doen om anderen te helpen. Sociale media zijn hiervoor een belangrijke informatiebron. Let wel op, iedereen kan de informatie die op sociale media en op het internet circuleert, creëren, delen en aanpassen.
Ben je niet zeker van de auteur van bepaalde informatie? Deel deze dan niet. Geruchten veroorzaken enkel paniek en kunnen het werk van de hulpdiensten verstoren of zelfs de noodsituatie verergeren.
- Anticipeer
- Zoek steeds de officiële kanalen op sociale media, om zeker te zijn van de getrouwheid van de informatie: abonneer je hierop en deel hun berichten. Hier vind je een niet-limitatieve lijst van de officiële kanalen in noodsituaties.
- Zoek steeds de officiële kanalen op sociale media, om zeker te zijn van de getrouwheid van de informatie: abonneer je hierop en deel hun berichten. Hier vind je een niet-limitatieve lijst van de officiële kanalen in noodsituaties.
- Wees verantwoordelijk
- Verspreid enkel officiële of betrouwbare informatie, geen geruchten! Geruchten kunnen het werk van de hulp- en interventiediensten verstoren.
- Verspreid enkel officiële of betrouwbare informatie, geen geruchten! Geruchten kunnen het werk van de hulp- en interventiediensten verstoren.
- Wees solidair
- Deel geen foto’s die de privacy van slachtoffers kunnen schaden.
- Ben je op het terrein aanwezig?
- Geef de aanbevelingen van de overheden door aan mensen rondom je, die nog niet over die informatie beschikken.
- Help de interventiediensten door feitelijke en precieze informatie te geven.
- Geef de aanbevelingen van de overheden door aan mensen rondom je, die nog niet over die informatie beschikken.
- Vermijd te bellen en gebruik tekstberichten om te communiceren. Zo blijft het netwerk vrij voor belangrijke oproepen.
- Deel geen foto’s die de privacy van slachtoffers kunnen schaden.
Bron : SigLab - MSGU